woensdag 30 januari 2008
Snob-shop
De wens om voor meer te worden aangezien is na tien jaar Labour nivelleren niet verminderd. Uit onderzoek blijkt dat in Groot-Brittannië zelfs de keuze voor de supermarkt wordt bepaald door het aanzien van die winkel.
Aan de top staat Waitrose. Wie met een plastic tasje van die keten over straat loopt mag gezien worden. Dit is de supermarkt voor de hoog opgeleiden en het oude geld. Dat de winkel in vergelijking met anderen peperduur is wordt voor lief genomen. Daaronder komt Sainsbury’s. Een keten die vooral door een jonger publiek wordt bezocht en hip is gemaakt door de advertenties met chef-kok Jamie Oliver.
Er zijn Britten die voor geen goud in Tesco willen worden gezien. Ik heb zelf een kennis snel zien wegduiken omdat ze hoopte dat ik haar daar niet zou aantreffen. Het is echter lastig om deze supermarkt te mijden, want men heeft een marktaandeel van maar liefst 31,5%. Een nog volksere reputatie heeft Asda, die wordt dan ook door de vriendin van voetballer Wayne Rooney, Coleen McLoughlin, voor veel geld aangeraden. Ik zal niet de hele rij aflopen maar onderaan staat het spotgoedkope Netto waar men tevergeefs zal zoeken naar truffelolie of dure kaassoorten.
Wie in de juiste supermarkt gezien wil worden moet daar wel wat voor over hebben. Er is berekend dat de ‘snob-shopper’ maar liefst 390 euro per jaar meer betaald voor zijn boodschappen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten